Macam-Macam Rujukan Penyesuaian Morfologi Pada Tumbuhan

Adaptasi pada tumbuhan sanggup menjadikan perbedaan yang sangat aktual pada tumbuhan. Berdasarkan morfologi tubuhnya, tumbuhan dibagi menjadi beberapa macam, antara lain tumbuhan hidrofit, higrofit, dan xerofit.

1) Tumbuhan hidrofit

Tumbuhan hidrofit ialah tumbuhan yang hidup di air dalam waktu yang lama. Tumbuhan ini mengapung di permukaan air, berdaun lebar dan tipis, mempunyai lapisan kutikula yang tipis dan gampang ditembus air. Contohnya ialah teratai dan eceng gondok.

2) Tumbuhan higrofit

Tumbuhan higrofit adalah tumbuhan yang hidup di lingkungan yang basah. Contohnya ialah keladi. Tumbuhan ini mempunyai ciri daun yang lebar untuk mempercepat penguapan.
Adaptasi pada tumbuhan sanggup menjadikan perbedaan yang sangat aktual pada tumbuhan Macam-macam Contoh Adaptasi Morfologi pada Tumbuhan
Gambar: Tumbuhan Keladi (tumbuhan higrofit)

3) Tumbuhan xerofit

Tumbuhan xerofit ialah tumbuhan yang hidup di kawasan yang sedikit air, ibarat gurun pasir. Contohnya ialah kaktus. Ciri-ciri tumbuhan ini ialah berdaun tebal dan berduri untuk mengurangi penguapan. Tumbuhan xerofit mempunyai jaringan penyimpan air di dalam batangnya yang tebal dan dilapisi oleh lapisan lilin.