Macam-Macam Organ Dan Sistem Organ Pada Flora Beserta Fungsinya

Pada pembahasan dalam artikel kali ini, kita akan membahas mengenai organ pada tumbuhan, organ tumbuhan, sistem organ, sistem organ pada tumbuhan, macam-macam organ tumbuhan, organ batang, organ akar, dan fungsi organ pada tumbuhan.

Macam-macam Organ Pada Tumbuhan

Organ utama flora terdiri dari akar, batang, dan daun. Organ yang lain menyerupai bunga dan buah dianggap sebagai modifikasi dari salah satu organ utama tersebut, contohnya bunga merupakan modifikasi dari daun. Setiap organ flora mempunyai fungsi sendiri-sendiri.

Fungsi Macam-macam Organ Tumbuhan

Akar, berfungsi untuk menyerap air dan garam-garam mineral serta memperkuat berdirinya tumbuhan. Susunan anatomi akar dari luar ke dalam yakni epidermis, korteks, endodermis, dan pembuluh pengangkut (xilem dan floem).

Batang, berfungsi untuk menopang keseluruhan organ flora menyerupai daun, bunga, dan buah. Batang juga berfungsi mengantarkan air dari akar ke daun dan sebagai kawasan menyimpan cadangan makanan. Jaringan yang menyusun batang yakni jaringan epidermis, pengangkut, parenkim, dan penguat.

Daun, berfungsi sebagai kawasan melaksanakan fotosintesis dan penguapan air. Daun tersusun atas jaringan epidermis atas, jaringan tiang (palisade), jaringan bunga karang (spons), jaringan pengangkut (xilem dan floem), dan epidermis bawah. Pada epidermis daun terdapat stomata yang berfungsi sebagai kawasan penguapan dan pengambilan gas-gas yang dibutuhkan.